پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی

پایگاه علمی مهندسی معماری دریایی


 

ناوشکن جماران در یک نگاه :

توپ 76 میلیمتری:

توپ 76 میلیمتری مجهز به سامانه هماهنگ کننده راداری با سرعت بالای 85 الی 120 گلوله در دقیقه و برد توپخانه‌ای 20 تا 30 کیلومتر با کالیبر 76 در 900 میلیمتر و انواع گلوله‌های هیت با ماسوره‌های مختلف از ویژگی‌های خاص این ناو است که در حالت 120 تیر بر دقیقه با استفاده از مرمی ترکش شونده، قابلیت مقابله با موشک‌های کروز را از فواصل مطمئن دارد. این توپ پیشرفته همچنین می‌تواند بر ضد اهداف دریایی نظیر قایق‌های پرسرعت و اسکله‌ها بکار گرفته شود و برای تکاوران نیروی دریایی از دوردست آتش مناسبی جهت فتح مواضع دشمن ایجاد کند.

 

توانایی حمل بالگرد:

چندی پیش صنایع دفاعی کشورمان از ساخت یک بالگرد ویژه با عنوان شاهد 287 برای مأموریت‌های دریایی ضد کشتی و قایق خبر داده بود که ظاهری شبیه به کبری داشت اما مجهز به موشک‌های ضد شناور بود. این بالگرد ویژه که همچنان اطلاعات مربوط به آن سر به مهرر مانده در دو مدل ساخته شده که یکی از ظاهری مشابه هواپیماهای رادارگریز برخوردار است و دیگری شکلی معمولی دارد. این بالگردها امکان صعود و فرود را از روی ناوشکن جماران دارند.

 

موشک کروز نور:

موشک‌های نصب شده روی جماران بسیار پیشرفته هستند و توانایی بالقوه‌ای در عبور از سامانه‌های ضد کروز دشمن دارند. برای مثال، موشک‌های نور و کوثر با ارتفاع 5 تا 7 متر مشابه موشک‌های پیشرفته روز دنیا پرواز می‌کنند که این خود، برد درگیری سامانه‌های ضد کروز دشمن را به 12 الی 15 کیلومتر کاهش می‌دهد و دشمن متوجه این موشک‌ها تا کمی بیش از این فاصله (20 الی 25 کیلومتری) نخواهد شد. در همین فاصله که رادار پیشرفته موشک توانسته تصویر ناو جنگی را ظاهر کند، خط میانی سطح آب و کشتی را برای محل اصابت به جهت ایجاد بالاترین خسارت انتخاب می‌کند و وارد انجام مانورهای سنگین و پیچیده خواهد شد.

 

رادار:

امروزه در تسلیحات نیروی دریایی و نیروی هوایی، الکترونیک حرف اول را می‌زند. برای مثال اگر دشمن بتواند تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات را مختل کند، نه تسلیحات ما توانایی و دقت لازم را دارد و نه مخابرات می‌تواند به درستی ارتباط برقرار کند. دشمنان ایران، سال‌هاست روی توانایی‌های الکترونیکی در زمینه سلاح‌های جنگی متمرکز شده‌اند لذا دفاع الکترونیکی برای تجهیزات نظامی کشورمان بسیار اهمیت دارد. با توجه به اینکه عدم قابلیت مقابله با حملات الکترونیکی موجب افت شدید نیروها خواهد شد می‌توان به جرأت گفت ناوشکن جماران یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزاتی است که در این زمینه در کشور ساخته شده است.

 

اژدر:

در بُعد زیرسطحی نیز جمارن از 6 مقر اژدر بهره می‌برد که می‌توان از آن‌ها علیه اهداف زیرسطحی و یا سطحی دشمن استفاده کرد. با این اژدرها می‌توان ضمن شلیک به سمت اهداف دریایی مختلف، از آن‌ها به عنوان تسلیحاتی برای گمراه کردن اژدرهای دیگر بهره جست و یا آن‌ها را علیه زیردریایی‌های دشمن در اعماق دریا به کار گرفت.

 

مقایسه‌ای بین ناوشکن‌های مطرح جهان:

  تصویر سازنده تسلیحات ضد کشتی تسلیحات ضد هوایی تسلیحات زیرسطحی تسلیحات توپخانه‌ای و گانری
جماران  Jamaran ایران 4 موشک بهینه شده C803 با برد بالای 180 کیلومتر 4 موشک ساخت داخل 6 مقر اژدر توپ 76 میلیمتری - 2 مسلسل 20 میلیمتری و 40 میلیمتری ضد هوایی
Vosper Niteroi class انگلستان موشک‌های Exocet - برد 180 کیلومتر موشک اسپاید با برد 20 کیلومتر و 2 توپ ضد هوایی 40 میلیمتری 2 مقر 3 تایی اژدر از نوع MK 46-MK توپ 114 میلیمتری
Neustrashimyy روسیه 2 مسلسل 20 میلیمتری و 16 موشک موشک اسپاید با برد 20 کیلومتر و 2 توپ ضد هوایی 40 میلیمتری 2 مقر 3 تایی اژدر از نوع MK 46-MK توپ 114 میلیمتری
Saar 5 رژیم صهیونیستی 8 موشک با برد 140 کیلومتر مسلسل با 68 موشک با برد 10 کیلومتر 6 مقر اژدر

ندارد

ضمنا به این نکته باید توجه داشت که ناوشکن جماران یک ناوشکن سبک بوده، و طبیعتاً حجم کمتری از تجهیزات را می‌تواند حمل کند و ضنماً این شناورها توسط کشورهایی ساخته شده که سالهاست قدرت دریا را به دست گرفته و اکنون ایران است که پا به این عرصه گذاشته است.


نویسنده: مهندس محمد حسین تورانی ׀ برچسب:مقایسه , ناوشکن , جماران , ناوهای برتر جهان, ׀ <-PostCategory-> ׀

CopyRight@ 2012 , www.keshti.org , All Rights Reserved
استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد . |
مهندس محمد حسین تورانی